Principals troballes

El marc Xcelence defineix les 10 claus de l’orientació de qualitat i facilita eines i recursos pràctics per implementar-los en centres educatius de secundària.

Els centres que utilitzen l'avaluació milloren el seu exercici en les 10 claus de l'orientació

En aquest gràfic es pot veure el % d'evolució associat a cada àmbit específic:

Clave
Clau 1
El sistema d’Orientació Academicoprofessional sota un marc de qualitat
Clave
Clau 2
Coordinació estratègica i operativa
Clave
Clau 3
Adaptació a les necessitats diverses de l’alumnat
Clave
Clau 4
Orientació personal
Clave
Clau 5
Les famílies com a agent actiu
Clave
Clau 6
Vinculació de les assignatures amb àmbits professionals
Clave
Clau 7
Trobades amb antics alumnes i professionals
Clave
Clau 8
Experiències en contextos laborals
Clave
Clau 9
Ús de la informació del mercat laboral
Clave
Clau 10
Preparació per a la transició cap a itineraris educatius postobligatoris

Testimonis

comilla
Clau 1

Abans de tenir un marc de referència, l’orientació als centres educatius apareixia fragmentada i quasi no hi havia col·laboració amb el món professional. Això va canviar amb la implantació dels Gatsby Benchmarks a tots els centres d’Anglaterra. Part de l’èxit és que el marc és molt sòlid i estable, i connecta tots els agents implicats en l’orientació.

Ryan Gibson

Senior Advisor Career a la Gatsby Foundation
comilla
Clau 2

La incorporació del CEAP ha creat un pont sòlid entre l’educació i el món professional: la coordinació és total i els beneficis són tangibles i eleven la qualitat educativa al nostre centre.

Isabel Marín

Directora de l'IES La Azucarera (Zaragoza)
comilla
Clau 3

A Orientació cal una mirada “cap a dins” per a l’autoconeixement amb proves, entrevistes i tutories. Simultàniament, una mirada “cap a fora” per conèixer l’oferta formativa i prendre les decisions més adequades per a cada perfil personal i així fer realitat el propi projecte de vida.

Ana Cobos

Presidenta de la Confederació d'Organitzacions de Psicopedagogia i Orientació d'Espanya (COPOE)
comilla
Clau 4

Destaquem la importància de les tutories. El desenvolupament d’aquesta eina permet impulsar la participació i la implicació de les famílies, però per això els centres han de facilitar que el professorat disposi del temps necessari i l’administració, establir les mesures necessàries de conciliació per poder assistir-hi.

Begoña Ladrón de Guevara

Presidenta de la Confederació de pares d'alumnes (COFAPA)
comilla
Clau 5

Quan apropem els continguts impartits a la seva aplicació en un entorn laboral, a més d’augmentar la motivació dels alumnes, assegurem la rellevància pràctica del que aprenen. Treballant les soft skills els preparem per enfrontar-se a reptes en un entorn professional futur.

María Olalla Cruz

Coordinadora d'Estratègia Academicoprofesional (CEAP) de l'IES Salvador Allende
comilla
Clau 6

Els estudiants que tenen experiències en contextos laborals se senten més tranquils, segurs i motivats a l’hora de prendre decisions acadèmiques. Les pràctiques i estades educatives els ajuden a descobrir interessos, descartar allò que no els agrada i projectar-se a futur.

Eduard Cremades

Professor de ciències, orientador i tutor a l'Escola Virolai
comilla
Clau 7

Les experiències en contextos laborals ofereixen a l’alumnat l’oportunitat d’apropar-se a entorns reals, millorar les seves competències personals i socials i desenvolupar habilitats pràctiques; mentre que les empreses adquireixen noves perspectives innovadores i es connecten al futur.

Juan Carlos Tejeda

Director de formació de la CEOE
comilla
Clau 8

Des de l’Ajuntament vam crear www.terrassaocupacio.cat per mostrar en una única web tota l’oferta de treball, formació, pràctiques laborals a empreses i orientació del municipi. Això és possible gràcies a la col·laboració dels agents socials i econòmics i de l’àmbit de la formació professional. En l’àmbit municipal aquesta iniciativa ens proporciona un recurs excel·lent per facilitar les col·laboracions entre aquests organismes, oferint un servei integral a la ciutadania.

Carlos Pereira

Cap del servei d'Empresa i Intermediació a l'Ajuntament de Terrassa
comilla
Clau 9

Per poder orientar bé els adolescents necessitem facilitar-los que puguin, d’alguna manera, “tocar” allò que després estudiaran amb un programa integrat i continu d’activitats pràctiques i d’autoconeixement, que els ofereixi experiències que es desenvolupin amb els professors, l’entorn empresarial i les famílies.

Luis García

President d'FP Empresa

Descarrega't l'informe!

Si vols conèixer més sobre l’estudi anual d’Xcelence, descarrega-te’l aquí:

Informe

Nom i cognoms(Obligatori)